Wie zijn wij?

en wie ben jij?

Peter Scheer

Hoi Ik ben Meneer Scheer, ik loop al een tijdje mee in dit vak.

Voor alle praktische elementen van dit vak kun je bij mij terecht.

Ken je die momenten dat je je kort moet voorstellen in een groep?

Vaak verteld iedereen zijn naam, beroep, hobby en wat andere dingen. 

Iedereen zegt ongeveer hetzelfde, of teveel om te onthouden. Het is saai en duurt te lang. Voor je gevoel verdoe je je tijd. De toegevoegde waarde lijkt nihil.

Jammer als het zo gaat, want in die groep zitten misschien wel heel interessante of leuke mensen! En jullie zitten daar met zijn allen dus je moet waarschijnlijk samen iets gaan doen.

Hoe maak je een voorstelrondje niet stom en saai, maar juist nuttig en leuk?

Het idee achter zo’n rondje

Wat is nou eigenlijk het doel van een voorstelrondje?

Je zit in een groep. Of het nou in school - of werkcontext is: jullie gaan samen iets doen.  Een eerste bijeenkomst van school, brainstormen over je leerteam.

Er moet een groepsgevoel komen, maar jullie kennen elkaar niet.

Het doel van het voorstelrondje is dus:

  • elkaar een beetje leren kennen (het vlees in de kuip verhaal)
  • en de sfeer er een beetje in krijgen.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Hoe zorg je dat er met weinig woorden een goede sfeer ontstaat en je ook nog iets nuttigs deelt?

3 tips om een voorstelrondje nuttig en leuk te maken

Deze tips kun je meegeven aan de deelnemers als je zelf de spelleider bent, maar dat ben je natuurlijk niet altijd. Je kunt ze ook gewoon als deelnemer inzetten. De anderen zullen dan in ieder geval onthouden wat jij gezegd hebt, en wie weet je voorbeeld volgen.

1) Vertel iets waar de anderen wat aan hebben

Om een voorstelrondje nuttig te maken, moet er informatie boven water komen waar de groep wat aan heeft in het gezamenlijke doel van die periode.

Voordat je het woord neemt, moet je dus goed nadenken: a) wat gaan we hier  nou eigenlijk doen en b) heb wat ik in huis om daaraan bij te dragen?

 

Pas je verhaal dus aan het publiek en de situatie aan. Zo vertel je iets waar de anderen wat aan hebben.

Bijvoorbeeld, in privécontext: 

Het voorstelrondje is met je collega studenten. Wat is nuttig voor hen om te weten?

  • Dat je handig bent met de computer en fotografie
  • Dat je goed bent in het improviseren en graag meedenkt over wat je met één ei en een tros druiven kunt
  • Dat je het belangrijk vindt om creatief bezig te zijn
  • Dat je graag wil leren hoe anderen met andere media omgaan.

Ik noem maar wat.

2) Vertel iets over jezelf (ja, echt iets over joú)

Het wordt saai als iedereen hetzelfde vertelt. Maar geen mens is hetzelfde. Door iets persoonlijks te vertellen, vertel je per definitie iets anders dan de anderen. Het is ook iets ‘echts’. En echt is nooit saai. Je stelt je weliswaar een beetje bloot en dat is spannend. Maar je vangt ook mensen hun aandacht. Bovendien zullen ze beter onthouden wat je vertelt.

Vertel dus iets persoonlijks en echts, iets dat typisch ‘jij’ is.

Bijvoorbeeld, in Schoolcontext:

  • Wat jij heel goed kunt, waar collega studenten  jou om advies voor kunnen vragen (spellingcheck, mooie lay-out maken, out-of-the-box-oplossing voor complexe problemen)
  • Of juist een eigenaardigheid waar mensen altijd een beetje om moeten lachen. (We houden het positief, zie volgende tip. En zelfspot is altijd goed.)

Ik sta bijvoorbeeld bekend om mijn gebruik van kleurtjes en kleurcodes voor van alles en nog wat. Ik vind dit gewoon heel handig, maar studiegenoten en collega’s moeten hier vaak toch een beetje om lachen.

3) Vertel waar je blij van wordt

Mensen houden niet van chagrijnige mensen. En zeuren is killing voor de sfeer. Als je daarentegen iets vertelt waar je blij van wordt, ga je vanzelf stralen. En een stralend mens is leuk om naar te kijken. Mensen gaan dan vanzelf ook beter luisteren.

Door iets blijs te vertellen, draag je dus niet alleen bij aan een positieve sfeer, mensen onthouden ook beter wat je zegt.

Vertel dus, behalve iets nuttigs over jou, ook iets waar je blij van wordt of waar je een kick van krijgt.

Bijvoorbeeld:

  • In schoolcontext: Waarom je je school zo leuk vindt. Een concrete situatie waarin jij dacht: “Yessss! Dat hebben we maar mooi gefixt.”
  • Of, in privécontext, iets wat jou gelukkig maakt, waar je van geniet. De geur van een zelfgemaakte cake, een mooie actie op het sportveld.

Dus:

Wil je een voorstelrondje nuttig en leuk maken, dingen zeggen die blijven hangen en die bijdragen aan een goede teamsfeer?

  • Bedenk wat nuttige informatie zou zijn gezien de context en geef die over jezelf. Dat is handig voor jullie gezamenlijke doel die dag.
  • Vertel iets ‘typisch jij’. Persoonlijke anekdotes zijn nooit saai.
  • Vertel waar je blij van wordt. Dat geeft het geheel een vrolijke noot en daar worden anderen ook weer blij van.

Uiteraard kun je deze dingen combineren. Soms kun je zelfs de drie vliegen in één klap vangen.

 

Bron: www.momentvanbetekenis.nl

 

Opdracht 1.  duur 30 minuten

Pak de tablet en interview elkaar naar aanleiding van bovenstaande.

Maak het interview zo, dat er geen montage nodig. 

Interview duurt niet langer dan twee minuten.